Результати опитування відвідувачів суду, проведеного МО "Нова генерація" (листопад-грудень 2015 року)
17 червня 2016 року у Миколаєві відбулась презентація та обговорення результатів опитування відвідувачів судів Херсонської області та Господарського суду Миколаївської області, проведеного молодіжною громадською організацією «Нова генерація» у партнерстві з БФ «Творчий центр ТЦК» (м. Київ) у рамках проекту «Громадянська ініціатива з оцінки якості функціонування судів Херсонської та Миколаївської областей», за підтримки Проекту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Справедливе правосуддя».
У роботі круглого столу взяли участь представники Господарського суду Миколаївської області, Миколаївського окружного адміністративного суду, Апеляційного суду Миколаївської області, Територіального управління Державної судової адміністрації в Миколаївській області тощо.
Опитування відвідувачів суду за методологією карток громадянського звітування (КГЗ) здійснюється в Україні з 2008 року та спрямоване на визначення якості діяльності суду через оцінку його послуг користувачами — безпосередніми учасниками судового розгляду. Одним із результатів пілотних опитувань стало те, що в 2013 році ХІ черговий з’їзд суддів України, найвищий орган суддівського самоврядування, схвалив Стратегічний план розвитку судової влади на 2013-2015 роки», пункт 6.2. якого містив таку рекомендацію: «Використовувати результати внутрішнього та зовнішнього оцінювання роботи суду для удосконалення функціонування суду та здійснення судових процедур».
У червні 2015 року проект USAID «Справедливе правосуддя» підтримав ініціативи громадських організацій провести опитування громадян щодо їх задоволеності якістю функціонування судів з використанням методології КГЗ в усіх судах, розташованих в Чернігівській, Херсонській, Тернопільській, Хмельницькій, Волинській областях, та в обраних судах м. Миколаєва і м. Києва.
У період з листопада по грудень 2015 року відвідувачі Господарського суду Миколаївської області за спеціально розробленою анкетою мали змогу оцінити його діяльність за такими параметрами: фізична доступність суду, зручність та комфортність перебування у суді, доступність, повнота та ясність судової інформації, якість роботи працівників апарату суду, дотримання термінів судового розгляду, якість роботи суддів, якість написання та обґрунтування судового рішення. Опитування проводили волонтери молодіжної громадської організації «Нова генерація».
Більшість опитаних — чоловіки (58,3%). Майже всі респонденти мають повну вищу освіту. Серед респондентів з вищою освітою 91,4% мають вищу юридичну освіту. 94,4% респондентів представляють у суді інтереси інших осіб, тобто є адвокатами або юрисконсультами. 90,3% опитаних брали участь у судовому процесі 6 разів і більше. На момент опитування у 81,9% респондентів справа перебувала на стадії розгляду, у 4% розгляд справи завершено, а для 13% опитаних розгляд справи ще не було розпочато. Переважна більшість респондентів (94,5%) тією чи іншою мірою обізнані з роботою суду. Лише 4% — зовсім не обізнані з роботою суду та суддів.
Переважна більшість респондентів (83,4%) в цілому оцінили якість роботи Господарського суду Миколаївської області на «добре» або «відмінно», і лише 1% — на «погано». За п’ятибальною шкалою середня оцінка якості роботи суду становить 4,3 балів, що свідчить про певний рівень задоволеності.
Якість роботи Господарського суду Миколаївської області за основними вимірами показано на рисунку 1.1.
Найвищі бали було отримано за показниками сприйняття роботи працівників апарату суду та роботи суддів, оцінювання повноти та ясності інформації (розташування інформаційних стендів, повнота та ясність інформації щодо розташування кабінетів, залів судових засідань, зразків документів, списку справ, що призначені до розгляду тощо). Більшість респондентів у сприйнятті роботи суддів позитивно оцінюють дотримання суддями процедури розгляду справи, надання можливостей сторонам обґрунтувати свою позицію, а також відзначають коректність, доброзичливість та ввічливість. У сприйнятті роботи працівників апарату суду найбільш позитивно оцінено те, що працівники під час спілкування з відвідувачами виявляють доброзичливість, повагу, бажання допомогти.
Водночас відвідувачі зазначили, що не найкращим чином забезпечується доступність суду та дотримання термінів судового розгляду. Особливо критично оцінено недотримання графіку початку судових засідань у справі відвідувача. Більше половини опитаних (63,5%) зазначили, що останнє засідання в їхній справі розпочалося невчасно. А 79,4% респондентів зазначили, що невчасно отримували повідомлення про розгляд справи.
Серед інших зауважень та пропозицій щодо покращення роботи Господарського суду Миколаївської області, які висловили відвідувачі суду, варто звернути увагу на такі: переглянути підходи до планування графіку судових засідань, установити більшу кількість столів для роботи відвідувачів з документами, установити кавові апарати. Також респонденти висловлювали побажання підвищити рівень заробітних плат працівникам апарату суду. Висловлені зауваження лягли в основу рекомендацій, які було розроблено за результатами опитування.
Очікується, що отримана в ході опитування інформація та розроблені рекомендації сприятимуть покращенню функціонування судів, адже оцінювання якості дозволяє керівництву суду вирішувати такі завдання: отримання інформації про поточну ситуацію у суді за ключовими параметрами його діяльності; обґрунтування поточних та стратегічних рішень; визначення пріоритетів для змін; моніторинг інновацій, оцінка їх результативності та ефективності; оцінювання відповідності конкретних параметрів роботи суду до наявних стандартів та нормативів.
«Впроваджена Проектом USAID «Справедливе правосуддя» методологія довела свою ефективність, і тепер все більше судів хочуть її застосовувати. На 1 липня 2015 року опитування було проведено в 49 судах 15 регіонів України», — повідомила Марина Руденко, радник з питань роботи з громадянським суспільством Проекту USAID «Справедливе правосуддя».
Пропонуємо вашій увазі детальні результати опитування громадян в Господарському суді Миколаївської області.