flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Анонімне опитування — важливий індикатор якості роботи суду

07 травня 2014, 13:50

У Господарському суді Миколаївської області узагальнили результати анонімного письмового опитування відвідувачів суду, яке відбулось наприкінці квітня 2014 року.

Дослідження громадської думки організовано з метою оцінки якості роботи суддів та працівників апарату суду та комфортності перебування у суді. Опитування громадян проводили працівники апарату суду, які пропонували відвідувачам суду заповнити анонімну анкету, розроблену в суді на основі зразку картки (анкети) громадянського звітування (КГЗ) — інноваційного інструменту громадського моніторингу діяльності державних установ.

Методологію КГЗ розроблено в Центрі громадських досліджень у Бангалорі (Індія) як спосіб оцінки рівня задоволеності громадян якістю послуг. Ефективність та корисність проведення опитування в українських судах з використанням КГЗ підтвердили результати досліджень, організованих за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Україна: верховенство права». 

Використання під час оцінювання карток громадянського звітування забезпечує зворотний зв’язок суду з громадськістю, показує сильні та слабкі сторони діяльності суду, виявляє суспільні очікування щодо роботи суду на основі встановлених зрозумілих та загальноприйнятих критеріїв. Цього року таких критеріїв в анкеті було близько сорока. Серед них — зручність місць для відвідувачів, наявність зразків документів, обґрунтованість перенесення слухання у справі, доброзичливість та повага працівників суду, дотримання суддями процедури судового розгляду, вчасне отримання повісток про розгляд справи, доступність мови судового рішення тощо.

В опитуванні, яке тривало три дні, взяли участь 73 респонденти. Під час заповнення анкети добровольці, якими були здебільшого представники сторін, оцінювали діяльність господарського суду за п’ятибальною шкалою. Вивчення громадської думки з допомогою КГЗ проводилося в суді вдруге (перший досвід проведення такого анкетування отримано в суді 2013 року), що дало змогу дослідити зміни в роботі суду та у сприйнятті громадянами його діяльності.

Новацією цьогорічного опитування стало включення до анкети блоку запитань, в якому відвідувачам запропонували порівняти свої враження від візиту до суду із очікуваннями. Переважна більшість опитаних (51%) погодилися, що враження є кращими порівняно з очікуваними. Деякі респонденти (3%) визнали враженнями гіршими за очікувані. Решта (46%) зазначила, що враження від візиту до суду відповідають очікуванням. 

Найвищими балами громадяни оцінили характер спілкування працівників суду з учасниками судового процесу, повноту й доступність інформації на сторінках офіційного веб-сайту суду та інформаційних стендах суду, можливість вчасно ознайомитись з матеріалами справи та отримати судове рішення у справі, дотримання суддею процедури судового розгляду. 

Середній бал за критерієм «Сприйняття роботи суддів» дорівнює 4,5, за критерієм «Дотримання строків судового розгляду» — 4,4.  

Загалом, підсумки опитування свідчать про покращення результатів порівняно з показниками минулого року в середньому на 0,2 бала. Проте, один з показників погіршено на 0,1 бала (за критерієм «Оцінка безперешкодного доступу до суду людей з обмеженими можливостями», який отримав найнижчу оцінку — 3,7 бала). 

Незважаючи на досить позитивну оцінку різних аспектів функціонування суду, анкетування дозволило виявити кілька проблемних питань. Зокрема, особливої уваги потребує проблема поліпшення умов доступу до суду людей з обмеженими можливостями, необхідність підвищення рівня обґрунтованості судових рішень, збільшення кількості зручних місць для очікування та оформлення документів. Певною мірою громадська думка відобразила реальний стан справ, що виник у зв’язку з недостатнім фінансуванням судів та браком необхідних приміщень для працівників і відвідувачів суду. 

Підсумки дослідження буде використано для вжиття заходів щодо усунення недоліків у роботі суду. Як вважає голова суду К.Л. Василяка, періодичне анкетування громадян є одним із важливих індикаторів якості роботи суду та прозорості судової системи. Отже, наступне добровільне анонімне опитування відвідувачів господарського суду заплановано провести у ІІ півріччі 2014 року