Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Пропозиції реорганізувати судову систему лунають в Україні вже декілька років. У квітні 2014 року Пленум Верховного Суду України виступив з ініціативою внести низку змін до Конституції України в частині діяльності судової влади. З-поміж запропонованих новацій, які підтримав Пленум Верховного Суду, найбільш обговорюваними в суспільстві стали положення щодо повернення до триланкової судової системи, в якій передбачено ліквідацію спеціалізованих судів, якими є, зокрема, суди господарські.
Наразі достеменно невідомо, коли зміни до Конституції буде втілено у життя. Лишається відкритим питання щодо порядку розгляду господарських спорів у разі ліквідації господарських судів. Проте, деякі експерти висловлюють думку про можливість створення відповідних палат у загальних судах, що нібито має сприяти вирішенню одразу декількох проблем: ліквідувати складність та заплутаність судової системи, забезпечити єдність судової практики й полегшити громадянам доступ до правосуддя.
Певна річ, потреба в реформуванні судової системи є досить актуальною для сучасної України. Та чи справді запровадження нової моделі судоустрою подолає окреслені вище проблеми? І чи не призведе до появи нових?..
Як відомо, поки що саме господарським судам підвідомчі спори, що виникають із правовідносин, природу яких закріплено в Господарському кодексі України. На нашу думку, ці суди мають великий досвід у питаннях, що належать до економічної сфери діяльності. Протягом десятиліть існування господарського (арбітражного) судочинства накопичено велику судову практику, спрямовану на ефективний захист юридичними особами порушених прав і законних інтересів через господарський суд.
Існування господарських судів є відображенням реального фактичного стану в господарській діяльності, яка, на жаль, зазнала впливу складної соціально-економічної ситуації в державі. Наявне зменшення робочого навантаження в господарських судах є прямим наслідком глибокої економічної кризи у країні.
Однак, будь-яка криза — явище тимчасове, а спори в економічній сфері існують перманентно й заслуговують на глибокий професійний підхід для їх вирішення. Отже, найголовнішим аргументом на захист господарських судів є специфіка спорів, підвідомчих цим органам судової влади. Особливо ретельного розгляду потребують справи про банкрутство підприємств, які мають стратегічне значення для економіки та безпеки країни, адже правильність судових актів у цьому випадку може впливати на економічну стабільність та інвестиційні процеси у державі.
Чимало суддів, що мають великий досвід роботи, погоджуються з тим, що принцип спеціалізації судів (і суддів у цих судах) позитивно впливає на якість розгляду спорів та забезпечення єдності судової практики. Глибоке знання господарського права й зосередження на вирішенні певного виду господарських спорів забезпечує правильний розгляд найскладніших справ.
Іншим аргументом на захист існування системи господарських судів є вирішення проблеми дотримання процесуальних строків. Так, загальновідомо, що відсоток справ, які розглядаються в загальних судах, лишається досить високим. У господарському судочинстві розгляд справ відбувається набагато швидше. Як правило, неможливість розгляду спору в загальних судах у строки, встановлені процесуальним законом, зумовлена перенавантаженістю загальних судів справами і не гарантує право особи на доступне правосуддя. Цілком очевидно, що в разі віднесення господарських спорів до компетенції відповідних палат загальних судів проблема із затягуванням розгляду справи, скоріше за все, поглибиться.
До того ж, не важко уявити, що ліквідація нинішньої моделі господарських судів потребуватиме значних фінансових ресурсів, що в умовах дефіциту бюджету є досить проблемним.
На нашу думку, реформування судової системи передусім потребує вирішення таких нагальних питань, як підвищення кваліфікації суддів, дотримання процесуальних строків у судах всіх юрисдикцій, забезпечення права кожної особи на судовий захист, однакове застосування приписів чинного законодавства та усунення в останньому колізій тощо. Щодо особливостей господарського судочинства, давно назрілим питанням є прийняття нового Господарського процесуального кодексу або, принаймні, усунення суперечностей у сучасній його редакції. Доцільними будуть зміни й до низки інших законів.
Маємо надію, що в сьогоднішніх складних українських реаліях законодавці особливо виважено поставляться до реформування судової системи, передбачивши у ній всі можливості для забезпечення прав юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на справедливе правосуддя під час вирішення господарських спорів.
Голова Господарського суду Миколаївської області К.Л.Василяка