Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
У Господарському суді Миколаївської області підбили підсумки анонімного письмового опитування відвідувачів суду, яке відбулось наприкінці квітня 2015 року.
Дослідження громадської думки організовано з метою оцінки якості роботи суддів та працівників апарату суду та комфортності перебування у суді. Опитування громадян проводили працівники апарату суду, які пропонували відвідувачам суду заповнити анонімну анкету, розроблену в суді на основі зразку картки (анкети) громадянського звітування (КГЗ) — інноваційного інструменту громадського моніторингу діяльності державних установ.
Ефективність та корисність проведення опитування в українських судах з використанням КГЗ підтвердили результати досліджень, організованих за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Україна: верховенство права».
Використання під час оцінювання карток громадянського звітування забезпечує зворотний зв’язок суду з громадськістю, показує сильні та слабкі сторони діяльності суду, виявляє суспільні очікування щодо роботи суду на основі встановлених зрозумілих та загальноприйнятих критеріїв. Цього року таких критеріїв в анкеті було близько сорока. Серед них — зручність місць для відвідувачів, наявність зразків документів, обґрунтованість перенесення слухання у справі, доброзичливість та повага працівників суду, дотримання суддями процедури судового розгляду, вчасне отримання повісток про розгляд справи, доступність мови судового рішення тощо.
В опитуванні, яке тривало 5 днів, взяв участь 61 респондент. Під час заповнення відвідувачі суду оцінювали діяльність господарського суду за п’ятибальною шкалою. Вивчення громадської думки з допомогою КГЗ проводилося в суді втретє (перший досвід проведення такого анкетування отримано в суді 2013 року), що дало змогу дослідити зміни в роботі суду та у сприйнятті громадянами його діяльності.
У процесі опитування відвідувачі суду мали можливість порівняти свої враження від візиту до суду із очікуваннями. Переважна більшість опитаних погодилися, що враження від візиту до суду відповідають очікуванням. 38% респондентів визнали враженнями кращими за очікувані.
Найвищими балами громадяни оцінили характер спілкування працівників суду з учасниками судового процесу, дотримання суддею процедури судового розгляду, можливість вчасно ознайомитись з матеріалами справи та отримати судове рішення у справі, обґрунтованість судового рішення.
Середній бал за критерієм «Сприйняття роботи суддів» (за п’ятибальною системою) дорівнює 4,8 (на 0,3 більше порівняно з показниками минулого року), за критерієм «Дотримання строків судового розгляду» — 4,5 (на 0,1 більше порівняно з показниками минулого року).
Загалом, підсумки опитування свідчать про покращення результатів порівняно з показниками минулого року в середньому на 0,3 бала. Проте, деякі з показників погіршено (за критеріями «Комфортність умов перебування у приміщенні суду», «Достатня кількість зручних місць для очікування, оформлення документів, ознайомлення з матеріалами та підготовки до слухання справи»).
Незважаючи на досить позитивну оцінку різних аспектів функціонування суду, анкетування дозволило виявити кілька проблемних питань. Зокрема, особливої уваги потребує проблема підвищення комфорту перебування в суді, вчасного початку засідань у справі, поліпшення умов доступу до суду людей з обмеженими можливостями, необхідність підвищення рівня обґрунтованості судових рішень, збільшення кількості зручних місць для очікування та оформлення документів. Певною мірою громадська думка відобразила реальний стан справ, що виник у зв’язку з недостатнім фінансуванням судів та браком необхідних приміщень для працівників і відвідувачів суду.
Підсумки дослідження буде використано для вжиття заходів щодо усунення недоліків у роботі суду.