Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Судова практика розгляду господарським судом Миколаївської області спорів за участю органів місцевого самоврядування віддзеркалює низку конфліктних ситуацій у сфері виконання суб’єктами господарювання норм права.
Актуальною проблемою сьогодення є питання дотримання підприємцями бюджетного та земельного законодавства, у зв’язку з чим поширеною є практика звернення органів місцевого самоврядування до господарських судів із позовами до орендарів земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності.
У Миколаївській області міська рада постійно забезпечує належний контроль за додержанням земельного законодавства, охороною та використанням земель — зокрема за виконанням землекористувачами зобов’язань, передбачених рішеннями ради, договорами та іншими нормативними актами. Переважно позовні заяви міської ради, подані до господарського суду Миколаївської області, стосуються витребування комунального майна з чужого незаконного володіння або стягнення збитків у вигляді недоотриманих доходів до державного бюджету України.
У лютому 2014 року господарський суд Миколаївської області розглянув справу за позовом Миколаївської міської ради до Приватного підприємства фірми «Сідкорн» про стягнення збитків, завданих самовільним використанням земельної ділянки по вул. Чигрина в м. Миколаєві. Ділянку було передано відповідачу в оренду (для обслуговування майнового комплексу адмінбудівлі з магазином) згідно з рішенням Миколаївської міської ради та зобов’язано його укласти договір оренди земельної ділянки.
Проте, використання земельної ділянки здійснювалось без правовстановлювальних документів, підприємство ухилялось від укладення з міською радою договору оренди землі та не оплачувало користування ділянкою з 01 липня 2010 року по 01 червня 2013 року. Крім того, через наявність нерухомого майна підприємства, міську раду було позбавлено можливості використовувати цю землю.
Господарський суд, вивчивши обставини й докази, викладені у матеріалах справи, дійшов висновку про правильність підстав накладення санкцій. Розрахунок штрафу та пені відповідає фактичним обставинам справи та нормам Закону. 03 лютого 2014 року суд прийняв рішення про задоволення позову Миколаївської міської ради у повному обсязі та стягнення з ПП фірми «Сідкорн» збитків в розмірі 70 599 грн. 85 коп., судового збору в розмірі 1720 грн. 50 коп.
Аналогічної правової позиції господарський суд дотримався під час розгляду аналогічної справи за позовом Миколаївської міської ради до Малого приватного підприємства «Дарви», яке не сплачувало за використання земельної ділянки по вул. Ульянових у м. Миколаєві, де було розташовано об’єкт незавершеного будівництва виробничо-торговельного центру.
Згідно із ст. 124 Земельного Кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 22 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Господарський суд надав оцінку усім запереченням відповідача про позову міської ради та встановив, що вони повністю спростовуються доказами, наявними в матеріалах справи, та не ґрунтуються на фактичних обставинах справи. Суд визнав, що міська рада була позбавлена використовувати земельну ділянку по вул. Ульянових та отримувати дохід від оренди цієї земельної ділянки у вигляді орендної плати, який би вона могла реально отримати у разі належного виконання відповідачем своїх зобов’язань (правил здійснення господарської діяльності).
30 січня 2014 року суд прийняв рішення про задоволення позову Миколаївської міської ради та стягнення з Малого приватного підприємства «Дарви» збитків у сумі 16 185 грн. 90 коп., судового збору у розмірі 1720 грн. 50 коп.
Випадки розгляду господарським судом подібних справ є не поодинокими. Як відомо, плата за землю зараховується до місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом. Отже, порушення Земельного кодексу України у вигляді безоплатного використання суб’єктами господарювання земельних ділянок без оформлення договірних відносин призводить до недоотримання державним бюджетом значних сум доходів від орендної плати за землю, що може негативно позначитися на всіх видах економічної діяльності. У таких випадках звернення до суду є одним з найбільш прийнятних варіантів подолання проблеми недоотримання доходів.